معایب استفاده از ویلچر نامناسب

ویلچر از تجهیزات اولیه ارتوپدی می باشد، هم برای افراد توانمند که استفاده دائمی دارند و هم برای افرادی که برای بهبودی از بیماری ها از ویلچر استفاده می کنند. بنابراین نیاز به توجه ویژه ای برای انتخاب ویلچر مناسب می باشد، هیچ شکی نیست که ویلچر مناسب برای مشارکت بیشتر در جامعه و جلوگیری از اسیب ها ضروری می باشد. انتخاب نادرست ویلچر (مخصوصا در ابعاد و اندازه ) می تواند باعث تغییرات ثانویه در بدن کاربر شود که گاها بسیار مضر می باشد. این تغییرات ثانویه می تواند موجب زخم بستر در افراد بشود که در نتیجه باریک بودن بیش از حد نشیمن گاه یا ارتفاع کم و زاویه نامناسب صندلی می باشد. همچنین صندلی بیش از حد پهن ممکن است باعث انحراف ستون فقرات شود و زاویه نامناسب و ارتفاع زیاد زیرپایی می تواند باعث بوجود امدن اسکولیوز در استفاده کنندگان شود و در مواردی هم باعث کوتاهی اشیل تاندون می شود.

بنابراین لازم است ویلچر مطابق با اهداف سلامتی کاربر یعنی سن، قد، وزن و نوع استفاده شخص ساخته شود. متاسفانه بدلیل کمبود اطلاعات و پژوهش ها در این حوزه همچنان ویلچر های نامناسب زیادی تولید و به بازار عرضه می شوند.

ویلچر به طور قابل توجهی بر فعالیت و مشارکت افراد توانمند تاثیر می گذارد. در مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام شد 40 تا 80 درصد از معلولان به ویلچر برای افزایش تحرک خود نیازمند بودند.

 

معایب استفاده از ویلچر نامناسب:

  • زخم بستر
  • اسکولیوز
  • دیسفالژی
  • مشکل در راندن ویلچر
  • راحت نبودن
  • افتادن از ویلچر و پایین امدن کیفیت زندگی

بدلیل محدودیت در شواهد و مدارک به تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا تاثیرات دراز مدت این ویلچرها مشخص شود.

ابزارهای جدیدی در این حوزه پدید امدند که سریع، اسان و راحت ریسک احتمالی استفاده از ویلچر ها را براورد می کنند که شامل ابزارهای زیر می باشند:

Seating Identification Tool (SIT)

Resident Ergonomic Assessment Profile for Seating

Wheelchair Seating Discomfort Assessment Tool

یکی دیگر از تاثیرات ویلچر تغییر فرم پاها می باشد اما در دراز مدت می تواند اثرات منفی دیگری نیز داشته باشد که می توان به ایجاد گودی در کمر و درد در ستون فقرات اشاره کرد.

با توجه به شواهد علمی ضعیف و تحقیقات کم در این حوزه لازم به ذکر است موارد فوق که در مضرات ویلچر نامناسب ذکر شد ممکن است به همراه چند عامل دیگر موجب بروز این اتفاقات باشند از جمله سن، موقعیت جغرافیایی، محل زندگی و …

 

در همین راستا و برای پر کردن خلاء موجود در این حوزه شرکت آویتا در سال 1396 تاسیس شد تا برای اولین بار در ایران و خاورمیانه به تولید ویلچرهایی بپردازد که برای کاربر طراحی شده اند، این شرکت با استفاده از الیاف فیبر کربن ویلچرهایی سبک و روان تولید می کند که کاملا متناسب با ابعاد و اندازه بدن کاربر ساخته می شود و این امکان را به کاربر می دهد تا آپشن های مورد نظر خود را بر روی ویلچر سفارش دهد، مجموع این اتفاقات باعث می شود کاربر راحتی بیشتری بر روی ویلچر داشته باشد و با استقلال بیشتری در جامعه حضور پیدا کند و به مشارکت در آن بپردازد.

 

 

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *